torsdag 26 juni 2014

Sommarlov!

Nu börjar sommarlovet. Det står mycket i media om att vi lärare är så trötta när sommarlovet kommer. Jag tror att de flesta yrkeskategorier känner som oss när semestern närmar sig. Trötta, utslitna, dags för nedvarvning och energiuppladdning. Jag har tur och är gift med en underbar man. :) Han är naprapat. Han jobbar sin sista dag imorgon och hans krafter är lika på upphällningen som mina var när jag slog igen dörren efter terminens sista konferens. Hans ögon skimrar när han pratar om semestern.
     Vad ska jag göra på sommarlovet? Efter läsåret är jag så trött att tänka och arbeta med huvudet att hela min kropp längtar efter att gräva, klyva ved, såga, vara så trött i kroppen när jag går och lägger mig att sömnen slår till direkt. Dessutom rensar det huvudet, all oreda strukturerar sig själv under fysiskt arbete.
   När tankarna har lagt sig och kroppen har fått sitt, då ska jag ta fram de böcker och föreläsningar jag har på CD och DVD som hjärnan behöver för att hamna ur spår och tänka i nya banor! Jag har börjat lyssna på Anthony Robbins. Jag köpte en föreläsning på CD "Lessons in mastery" Sex skivor à 75 minuter med nya sätt att tänka. De finns som ljudfiler på youtube i dålig kvalité, om ni vill få en känsla av vad det är, går de att lyssna på. Jag får nya idéer av varje skiva jag lyssnar på.
   Han pratar mycket om daily continuous improvements. Det enda sättet att förbättra sitt liv är att hitta ett område som behövs förbättras! Vid en rannsakning kanske man hittar ett eller två områden :) ! Sedan ska man tänka på hur man kan göra små varaktiga förbättringar på de områdena! Det låter så enkelt!
   Jag vet vad som irriterar i mitt liv. Jag vet vad det är som gör mig stressad. Egentligen vet jag att det tar mer energi att bli stressad av de sakerna än av att göra dem. Ja, jag prokrastinerar. Jag skjuter upp vissa saker så att de får enorma proportioner.
    Jag ska jobba med ett eller två områden. Om det tar 5% av min energi att jobba med dem, så kommer jag vinna minst 20% i energi av att ha gjort dem. Jag har redan tjuvstartat med två saker. De är så banala att jag inte gitter nämna dem här, men det känns som min livskvalité har förbättrats enormt mycket mer än den energi jag lägger ner på de här två sakerna.

Jag önskar av hela mitt hjärta att ni alla därute ska börja att göra de små varaktiga förändringarna som förbättrar era liv. Om man inte gör någon förändring går man i samma hjulspår hela tiden.
                                                        SPÅRA UR!!!!

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...