tisdag 1 februari 2011

Klass 9A

Jag har precis sett första avsnittet Klass 9A på svt play. http://svtplay.se/t/132559/klass_9a Det är intressant. Jag tycker att alla lärare borde titta på det. Det ges en mängd goda tips, som man som lärare kan ta åt sig. I detta avsnitt kan man märka:
1. Förlora inte an massa tid. Om det tar 10 minuter varje lektion att komma igång, så missas det enormt mycket tid på ett år.
2. Var tydlig i din ledarroll, agera med en ledares roll. Vara bestämd, ha ett bestämt kroppsspråk. Eleverna kanske opponerar sig i början, men man vinner respekt, tid och lugn i längden.
3. Inte kränka elever inför hela klassen.
4. Inte låta vissa elever ta för stort utrymme, se alla elever.
5. Det är avgörande i en lärande situation att eleven har en lärare som tror på den, som kan ge självförtroende och uppmuntra.

Även om man inte gillar att vissa superpedagoger ska gå in och rädda en klass, eller det mediefokus klassen får, så är det många gratistips från pedagoger som har lyckats. Jag tycker att det är vårt ansvar att analysera sig själv som lärare och tänka efter vilka tips som man själv behöver träna på. Jag kommer att fortsätta att titta på Klass 9A och plocka ut russinen i kakan :)

1 kommentar:

Teacher sa...

Jag håller fullständigt med! Man måste orka/våga/vilja vara självkritisk och sträva efter etveckling varje dag. Precis som man bör i vanliga livet. Jag såg ett utdrag ur en ralityserie från USA där en äldre skådis som nästan hade blivit lärare fick prova på yrket ett år, på ett högstadium. Han hade haft det svårt men klarat sig till slutet och vunnit i längden. Han berättade i en intervju om programmet att han talat med en mycket uppskattad lärare på skolan som var nära pensionen och hade jobbat sedan unga år. Den nya läraren (efter en tuff dag) frågade den andra varför han kom tillbaka år efter år. "Because I'm thinking that maybe next year I'll get it right!"

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...