onsdag 16 februari 2011

Fortbildning!

Så otroligt inspirerande det är att vara på fortbildning. Om våra chefer skulle inse att varje krona de lägger ner på oss skulle resultera i mer energi, mer engagemang och större motivation, skulle nog fortbildningspengen vara mer än 500 kronor per person och år! Jag har haft förmånen att inspireras av John Steinberg, http://www.steinberg.se/, idag. Jag var inte inplanerad att lyssna på honom, det var högstadielärarna i kommunen som var målgruppen, men föreläsningen hölls i aulan på min skola och om vi hade möjlighet skulle vi få gå. Idag har mina elever fått se på film och jag har fått massor med nya uppslag som jag ska testa på mina elever!

Jag har dessutom fått boktips. Nu är jag kanske lite kontroversiell, men att läsa är också en slags fortbildning som vi kan sköta om alldeles själva. Det ligger alltid någon typ av självutvecklande bok bredvid sängen, så att jag kan lära mig något nytt. Ibland behöver man bara läsa 2-5 minuter för att fylla på så att man har åtminstone en ny idé till nästa dag :) Om vi skulle orka fortbilda oss 1-5 minuter per dag så skulle vi nog alla upplevas som superpedagoger inom 1-3 år :)

Dagen gick ut på kroppsspråk och ledarskap, ett otroligt viktigt ämne, att våga ta på sig ledarrollen och leda sin klass, att lektionen är helig och att inget ska störa den.

Jag kommer att köpa fyra böcker från Johns webbshop. Visst låter det som intressanta och angelägna titlar? 1-5 minuter per dag, konstant fortbildning, det tror jag är nyckeln till framgång!

När surpuppan log! En bok om positiv kommunikation
Att vända en klass, från oro till fokus
Ledarskap i klassrummet (med DVD)
Lektionen är helig: När undervisningen står i centrum

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...