lördag 12 februari 2011

9A - Fortsättning - Kommando!

Jag sitter och tittar på avsnitt 2 av 9A. Jag kan ibland uppleva att mitt jobb är likt en förbundskaptens jobb. Man har sitt lag framför sig och man ska försöka att ge alla en plats i laget där de presterar som mest, och kan utvecklas optimalt. Tror ni att man kan placera en målvakt var som helst på planen? Nej, målvakten ska stå i mål för att prestera bäst. Tror ni att man kan sätta en back att spela längst fram? Jag upplever att det är samma sak i klassrummet. Om jag har en stökig klass så finns det en mängd orsaker till att de är stökiga, en är att de är placerade på fel ställe för att kunna utvecklas optimalt. Vissa elever ska INTE sitta ihop eftersom de förstör för varandra. En del vågar inte jobba eftersom det sänker statusen på dem i kompisens ögon. De måste leva upp till förväntningar som "det är coolt att vara stökig, att ha en attityd mot läraren, att säga emot, att inte jobba, med mera". Jag gör dem en tjänst genom att sätta in dem i ett annat sammanhang.

Jag har en plastportfolio för varje elev i vilken jag lägger ner allt material som eleven presterar under en kurs. Det gör det väldigt lätt för mig att testa placeringar. Jag testar ända tills jag hittar ett fungerande lag :). Innan lektionen lägger jag ut elevernas portfolios som placeringskort på bänkarna, och sedan får de sitta på det sättet. Jag utvärderar arbetet efter varje lektion, skriver noteringar och gör ändringar till nästa lektion. Efter några lektioner eller veckor har man ett mer fungerande lag.
Ta kommandot i klassrummet, placera om eleverna så att de har en chans att utvecklas optimalt. Var en bra lagcoach!

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...