onsdag 29 oktober 2008

Mänskliga rättigheter på alla språk

UNHCR har en lärorik hemsida om mänskliga rättigheter och om människor som flyr för sina liv. Den finns med olika språk och jag har kommit på att en del sådana hemsidor fungerar alldeles utmärkt i språkundervisningen. Eva Fjellander har gjort i ordning direkta länkar till respektive språk. Det är viktigt i ett initialskede. Vissa elever är väldigt snabba på att hitta den engelska varianten av franska hemsidor. Gå gärna in och arbeta själv med hemsidan! Den är mycket intressant. Om du inte hittar ut ur stadslabyrinten - så kan eleverna visa dig sedan när du gör det med dem. http://www.motallaodds.org/

Här finns direkta länkar till resp.språk. Ett förslag är att ge eleverna direktlänken, i ett mail, i ett dokument de kan hitta på datorn eller på en lapp så de själva skriver in länken.
Franska:http://www.enversetcontretout.org/game.html
Tyska: http://www.lastexitflucht.org/againstallodds/game.html
Spanska: http://www.contravientoymarea.org/game.html
Engelska: http://www.playagainstallodds.com/game_us.html

Kanske något för från slutet av steg 2 till steg 5? Jag tror eleverna dessutom kan arbeta med denna hemsida i flera ämnen för man kan gå tillbaka och göra på ett annat sätt och se vad som händer då. Många hälsningar Eva Fjellander

söndag 26 oktober 2008

Anmäl dig om du inte gjort det!


Ännu ett inlägg som inte är språkrelaterat, men för mig är det nog detta jag tänker mest på just nu!

Sedan i maj är min livssituation helt annorlunda. Jag är fortfarande förvånad över att livet kan ändras så totalt på några sekunder. Jag är inte ensam. Varje dag förändras livet radikalt för många människor på olika sätt. När en människa i ens närhet blir allvarligt sjuk förändras världsbilden och helt plötsligt ändras "viktighetsgraden" på saker. När det går en längre tid så förändras grundvärderingarna. Det är jobbigt att åka mental berg- och dalbana, det tär. Vi vet fortfarande inte om min man behöver transplantera ett nytt hjärta. Kanske vet vi i december.

Det är förvånansvärt många som inte har anmält sig till donationsregistret. 1 516 031 personer var registrerade i donationsregistret den 30 september 2008. Det spelar ingen roll om du vill donera eller ej, huvudsaken att du tar ett beslut. Det är inte snällt att lämna det beslutet till sina närmaste i en svår situation. Gå in på https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx och anmäl dig och hela din familj! Jag lovar, om du var i min situation skulle du önska att alla i hela Sverige hade anmält sig!

onsdag 8 oktober 2008

Miljön i klassrummet

Miljön i klassrummet är viktig. Jag går alltid in innan lektionen och ser till att det klassrum jag ska vara i inte ser ut som ett bombnedslag. Nu har jag sådan tur att jag har ett alldeles eget klassrum som jag har alla mina lektioner i. Jag uppmuntrar er verkligen att tjata på skolledningen tills ni får det. Jag hittade en sal i källaren som inte användes, jag lade ner 40 timmar på att städa ur, möblera och göra trivsamt och franskt, så nu är jag allmänt kallad källarfranskan på skolan. :) Efter 8 år så har rektorerna flyttat mig anständigt ovanjord, men jag har samma förutsättningar som i min källare. Jag kan skapa min vision i detta klassrum. I de flesta böcker om inlärning står det att den information som sitter på väggarna och som eleverna omedvetet sitter och läser går in i deras hjärnor på ett för eleven omedvetet sätt. Jag har de 10 vanligaste oregelbundna verben precis bredvid svarta tavlan i så kallade verbplanscher. Om jag har någon ny grammatik så gör jag planscher av det och sätter upp på väggarna.
Om det nu inte går på er skola att fixa en egen sal kanske ni kan gå ihop två stycken och dela på en sal. Det blir vinst att ha de flesta lektionerna i samma sal. Det blir en trivsammare miljö. Jag brukar hävda att vill de (rektorerna) att jag ska en stimulerande, individualiserande och kommunicerande pedagogik, så måste jag helt enkelt vara i samma sal. Hur ska jag kunna totalindividualisera om jag måste hämta material i andra änden av skolan mitt i lektionen när någon elev kommer in på en helt ny idé och arbetssätt?

måndag 6 oktober 2008

Föreläsning

De senaste inläggen har jag tagit från en föreläsning som jag hade 2005 på Bok- och biblioteksmässan. Jag skulle prata om hur man kan utvecklas optimalt och jag hade 20 minuter till förfogande *ler* Jaaa... det är inte lätt at förmedla på 20 minuter, det kan till och med ta ett liv att förmedla. Men jag tror att alla kan utvecklas över sin förmåga, bara man vill, bara man tror på det och bara man försöker!

Hinder - till för utveckling!

Man kan även gå en hinderbanekurs. Ok, vad händer om jag står här och framför mig har jag ett hinder. Jag tycker att det är jobbigt att ta mig över det, men vem har sagt att allt ska vara lätt? Om allt är lätt, tror ni att man utvecklas optimalt då?

Vi kan ta Karolina Klÿft som exempel. Hon hoppar höjdhopp, hon börjar som 10-åring. Hon sätter ribban på 1.10. Hon klarar det. Vad tror ni att hon gör sen? Sätter hon ribban på 1.10 igen och är nöjd för att hon har klarat det igen? Resten av hennes liv??? Om man inte höjer hindren och ökar svårighetsgraden så utvecklas man inte. Då står man kvar på samma ställe och stampar. Om man tar sig över ett hinder befinner man sig inte på samma ställe som inte, man har gått vidare från punkt A till punkt B. Det är det som kallas livet! Vi går hela tiden från punkt till punkt och utvecklas hela tiden. Om vi kan se problemen som en utvecklingsmöjlighet är de lättare att hantera än om vi ser dem som problem.

lördag 4 oktober 2008

Dalai Lamas relativitetsteori

Dalai Lama har sagt mycket bra, men en sak han har sagt som jag har fastnat för är hans relativitetsteori. Han påstår att det man jämför med avgör graden av lycka. Om jag hela tiden jämför mig med sådana som har det bättre, är rikare, snyggare, smartare så blir man inte lika lycklig som om man jämför sig själv med de som är likadana som jag eller sämre!

I Mitt liv som hund – jämför sig pojken med Laika – hunden som dog uppe i rymden utan mat, när hans verklighet med en dödsjuk mamma gör för ont.

Jag brukar jämföra mig med kvinnorna i Indien. Att jag är glad att jag är kvinna i Sverige istället för i Indien. Vet ni om att kök i Indien är en mycket otrevlig plats att vara på för en kvinna. Det är nämligen så att är man av kvinnligt kön och befinner sig i ett kök i Indien har man större chans att brinna upp än om en man befinner sig där! Graden av köksolyckor i Indien är flera 100% större än i övriga världen. Kvinnorna brinner helt enkelt upp i köket… när mannen vill bli av med henne...

För det betyder det inte att jag som kvinna eller jag som människa ska acceptera en massa saker bara för att det är bättre i Sverige. Men ibland har vi en tendens att förstora vissa fjädrar och göra hönor av dem för snabbt. Vi värdesätter inte de små sakerna tillräckligt. Ibland behöver vi tänka till och räkna upp alla saker som är bra i våra liv!

fredag 3 oktober 2008

Forts på blockeringsborttagare...

Sedan är vi ju de flesta av oss utrustade av en liten gubbe på axeln som berättar för oss vad vi kunde ha gjort bättre eller att vi inte riktig duger, att vi inte är tillräckligt bra eller att någon annan kan göra det bättre. Vi kan kalla den där gubben för Jante eller för Prestige. Där har vi faktiskt ett val. Vi kan välja att lyssna på honom eller vi kan välja att ignorera honom! Vem är det som säger att han har rätt? Skaffa er ett mentalt basebollträ och slå undan honom så fort han öppnar munnen. Det bästa är att ni kan använda det mentala basebollträt på andra med! Jag brukar gå runt och slå bort gubbar i mitt klassrum, hos mina vänner och kollegor och hos mig själv naturligtvis, men han börjar bli ganska rädd för mig nu, så han visar sig inte lika ofta! Ett mycket användbart verktyg. :)

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...