lördag 15 mars 2008

Tre språklekar i franska, från Bibbi

Här kommer tre övningar som tränar den muntliga förmågan i franska. Jag har inte hittat på dem helt själv, det är klassiska lekar, men jag har modifierat dem för att passa franskundervisningen och de kan lekas av elever från steg ett och uppåt, även äldre och ”duktigare” elever brukar släppa loss mer än vanligt i främmande språk. De passar att göra när eleverna tappat orken de sista 10-15 minuterna av en lektion eller som inslag i sista lektionen före ett lov t.ex. för att ge lektionerna en festligare prägel. Alla tre lekarna har prövats och visat sig uppskattade.

Rita-gissa-spring
Dela upp klassen i två lag, exempelvis killar mot tjejer. I förväg har du gjort 50-100 lappar med substantiv med det svenska ordet på ena sidan av lappen och det franska på den andra, ordförrådet anpassat till aktuell klass. Ge varje lag exempelvis tre minuter. Ställ upp dem på led och när startskottet går visar du den svenska glosan för den elev som står främst. Han ska då snabbt rita ordet på tavlan t.ex. ”kyrka”, ”tiger”, ”flicka”. Hans lagkamrater ska då så snabbt som möjligt gissa och ropa det franska ordet ”église”, ”tigre”, ”fille”, då går tavelkritan till näste man. Du räknar en poäng för varje avklarat ord. Om ingen i laget kommer på det rätta ordet har de chansen att säga ”pass” – ”nous passons!” och man ger näste elev en ny glosa. När tiden gått ut räknas poängen samman och skrivs upp på tavlan och nästa lag börjar. Om tid finns kan revanschtillfälle ges. Den här leken har uppskattats av eleverna och de elever som vanligtvis inte gör så mycket väsen av sig brukar visa framfötterna.

Vingt questions
Klipp ut kändisar som eleverna är bekanta med - ur veckotidningar t.ex. - eller om du har dåligt om tid för detta, gå in på t.ex. yahoo.fr och skriv namnet på en känd person som Zinedine Zidane och tryck på ”images” så kan du kopiera och klippa ut en bild på önskad person. Det behöver inte vara franska kändisar, du kan ta allt från Göran Persson till Kelly Osbourne, huvudsaken är att det är personer som du tror din elevgrupp känner till. Lägg bilderna i ett kuvert och be en elev dra en bild utan att visa de andra. Nu ska de fråga ja/nej-frågor till denne elev. Du kan behöva gå igenom hur man ställer frågor och vad man kan fråga innan. Men ofta kan man hjälpa eleverna när behov uppstår s.a.s. Be eleverna fråga och gissa om vartannat. Frågorna kan vara väldigt enkla t.ex. « C’est un homme ? » « Il vit ? » « Il est suédois ? ». Här får man också ofta de elever som vanligtvis inte är så intresserade av ämnet att vakna till och be om hjälp för att kunna formulera frågor. Tävlingsmomentet väcker deras intresse.

Salade de fruits
En väldigt enkel lek men oväntat engagerande. Sätt eleverna på stolar i en ring. Det ska vara en stol för lite och en elev står i mitten. Du går runt i ringen och pekar på eleverna och utser dem till en frukt, t.ex. « pomme » « banane » « ananas » « orange » . Upprepa tills alla fått dessa frukter att vara. Ge även mitteleven ett ord att vara. Eleven i mitten ropar valfri av frukterna och dessa ska då byta plats med varandra samtidigt som den i mitten försöker få en stol. Den som blir utan ska då i sin tur stå i mitten och ropa upp en ny frukt etc. Alternativet för « mittipricken » är att ropa « salade de fruits » då alla ska byta plats med varandra. Orden kan bytas ut med aktuella för ordinlärandet. Exempelvis städer från en region där « Bretagne » kan ersätta « salade de fruits », franska ostar med « plateau de fromages » som gemensamt ord, alternativ : klassrumsglosor –en classe, julrelaterade ord –Noël, etc. Också en lek som får eleverna att piggna till. Prova !
Bibbi

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul, tack ska du ha! Ska testa det i veckan -alla tre. Tror det kan vara skoj även på gymnasiet! Karin

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...