onsdag 12 mars 2008

Tips på länk - Cleverwords

Ett tips till!
Jag hamnade på en stor middagsbjudning och min bordkavaljer visade sig arbeta i it-branschen med pedagogiska lösningar i alla former som huvudmål. När jag berättat att jag är lärare i språk tipsade han mig om en webbsida som hans företag tagit fram och som sedan en tid ligger helt gratis på nätet. Den heter www.cleverwords.se, innehåller en massa övningar på alla "skolspråk" men också möjlighet att konstruera egna övningar. Själv har jag bara hunnit med att utforska möjligheter i franska men jag gillar skarpt vad jag har hittat. Som alltid finns det vissa "hål", alla synonymer finns inte med, och jag har hittills funnit en felstavning (i en konstruktion med apostrof - facit vill att användaren ska skriva akut accent i stället!) men till skillnad från glosboken.se är sidan helt utan reklam och är mycket lätt använda med god respons på rätt och fel. En grön knapp visar om du är på rätt väg när du skriver ditt ord. Den blir röd om du skriver fel bokstav. Missar du en bokstav i slutet så får du veta det när ordet rättas.

Ett tips att ge sina elever som vill arbeta hemma med en sådan sida och en möjlighet om skolan dräller av datorer och man har tid att använda datorer till inlärning på språktimmarna.
Många hälsningar Eva Fjellander

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...