lördag 15 mars 2008

Gå-ut-och-röra-sig-lektion

Man kan ta en språkklektion och automatisera och repetera vissa moment som eleverna kan uppleva som tråkiga och gör det till en gå-ut-och-röra-sig-lektion. Man kan gå runt fotbollsplanen, ta tre-kilometersspåret i skogen eller ta en promenad var som helst som är bra för den här typen av övningar. Det blir även variation.
Jag ger varje elev en hög med numrerade lappar. De ska lägga dem i nummerordning. De kan jobba två och två och de kan jobba själva. Det är viktigt att de säger allt högt, de ska träna att ”låta-på-franska”.
De får ta ett steg för varje ”ord” de säger. Om de inte kan får de stå still tills de kommer på och om de inte kommer på det får de fråga någon annan.
När de har gjort alla lappar så börjar de från början igen.
På lapparna kan det stå:
1. Böj verbet parler i presens.
2. Räkna från 1-100
3. Räkna upp alla veckodagarna
4. Räkna från 100-1
5. Hitta på tio meningar med finir(sluta) i.
6. Förklara följande: futurum, konditionalis, presens osv.
Jag brukar ha med minst 12 lappar.
Om det är en solig dag och du sitter vid fotbollsplanen så är det lätt att se om eleverna fuskar. Om de går väldigt ryckigt och hackigt så följer de sina lappar. Om de går precis som vanligt, då fuskar de! Jag brukar då skrika "Mais, il faut travailler!" "Men ni måste jobba! Mina elever tror att jag har parabolöron som hör över hela fotbollsplanen vad de gör. Man får ha sina hemligheter som lärare! *ler*
Om du vill ha ett exempel maila till mig och märk mailet med "ut-och-gå-franska"

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...