tisdag 11 mars 2008

Information för femmorna

Jag har en fråga från en kollega som är viktig. I femman är det ofta information om de moderna språk som erbjuds från 6-9. Det är otroligt viktigt att göra ett bra "första intryck". Hur gör ni därute i landet för att skapa lust och intresse för franskan? Skickar ni efter material från någonstans? Bjuder ni på franskt godis? Spelar ni fransk musik? Har ni elevuppträdande från elever ur 6-9? Lär ni dem något speciellt?

På min skola, Toftaskolan i Munka Ljungby, har vi två lektioner * 40 minuter i varje femma.
Första lektionen sätter jag direkt igång med att berätta om mig själv på franska och samtidigt rita bilder på tavlan. När jag är färdig med berättelsen får de gissa vad jag sa. Ofta förstår de ganska mycket. Sedan lär de sig att säga "Je m'appelle..." (schöö mapell), lite traggling och sedan säger alla i tur och ordning frasen på franska.
Tillsammans får de gissa hur man stavar detta, och då ser de att det inte är helt lätt att skriva på franska. I samband med detta poängterar jag att det är viktigt att göra läxorna och att lära sig att stava orden rätt. Eftersom stavningen och uttalet skiljer sig åt förklarar jag att de kommer att få ordlistor med uttal. Uttalet är inte fonetiskt, utan jag använder å, ä och ö, så att det ska bli så lätt som möjligt att få ett bra franskt uttal. Dessutom kan föräldrarna hjälpa barnen utan större problem. Materialet jag använder har jag gjort själv, så jag har inget "vanligt" läromedel. Sedan skriver vi "Tu t'appelles comment?" (ty tapell kåmmaa) på tavlan, och de lär sig säga detta på samma vis. Traggel, traggel med att lära sig att säga detta... Nu är det dags för eleverna att ställa sig upp och gå runt och fråga och svara alla i klassen. "Bonjour" skriver jag också på tavlan. Efter detta får eleverna det bifogade bladet, och skriftlig läxa till nästa gång blir de tre fraser som vi har gått igenom.
Andra gången är det läxförhör, sedan lär de sig säga hur gamla de är och fråga om någon annans ålder. Att räkna från 0-10/12 är också populärt. Jag tycker att den bästa reklamen för språket är att visa sig entusiastisk och att ha kul tillsammans med eleverna!
Hälsningar från Charlotte Marie

Hälsa gärna alla att det just nu finns en utlottning av Välj Språk-häftet Lingua Vinnarna får hela klassuppsättningar. Hälsn. Camilla Malmer (LMS)

Här på Stöpenskolan utanför Skövde är situationen denna. Vår elever går åk f-6 på 5 olika tidigareskolor. Under januari-februari i åk 5 genomför vi provlektioner med samtliga femmor i franska, tyska och spanska. Språkundervisningen har åtminstone fram till nu också ägt rum på tidigareskolorna. Om vi har elever i målspråket på skolan så har de deltagit i lektionen. Om vi inte har elever så har lärarna åkt ut och träffat alla elever. Vi samplanerar delvis språken emellan så att det inte ska handla om att bräcka varandra. Vi brukar berätta om oss själva, kolla vilka ord eleverna redan kan, kanske spelar de elever som redan läst språket en pjäs, vi lär dem räkna till tio och vi gör någon lek (fruktsallad) eller spel (bingo). Franskan har haft det motigt här i konkurrens med spanskan vilket gör att vi enbart har franska i åk 9 och åk 7 nu, men det ser ut att bli en grupp i sexan till hösten, vilket jag kan tacka men turnerande fransklärarkollega för. Vi träffar också föräldrarna för en språkvalsinfo, så rektor, syo och en representant för varje språk är med.
Hälsningar Berit Lidell

För att det inte skulle bli konkurrens från de olika språken bestämde vi oss för samma program. En av oss gjorde en dubbelsidig A4 med hälsningsfraser, jag heter…, jag bor, mm, färger, djur och en enkel rytmisk sång exvis Broder Jakob som alla kan och som finns på olika språk. Vi snitsade till pappret med en bild så det såg roligare ut och lämnade även plats för att skriva några rader på det nya språket. Det här har funkat för oss.
Hälsningar Britt Bull, Hjällsnässkolan, Gråbo

Jag blandar.... Först tar jag upp sådana franska låneord, som är lätta att förstå på franska.Låter eleverna pröva på uttalet. Många går ju i den förställningen att språket är så svårt och annorlunda. Så tar jag en enkel sång, där alla kan sjunga med. Att sjunga kanon av Frère Jaques låter suveränt efter ett par gånger... Sedan har jag gjort ett tjusigt dataprogram från slotten i Loiredalen i Photo-version med förförisk musik till. Det har känts väldigt bra, och jag har fått stort gensvar...... Ha det bra! Marianne Jacobsson.

Hos oss i Kullavik har det varit lite olika.
1. Gemensam information för alla femmor samtidigt, på kvällstid med föräldrar och barn, alla språklärare samlade i Matsalen. Då har varje språk fixat ett bord med det material som vi har där alla minglar runt och frågar, efter en allmän presentation av rektor om språkval inför år 5 och 8.
2. Samma som ovan fast endast för eleverna och på dagtid.
3. Besök i klasserna där åtminstone jag hållit en mini-lektion där jag tagit fram ord som är lika på svenska och franska, hälsningsfraser, kort presentation av mig själv med hjälp av bilder som jag ritar på tavlan under tiden, så får de gissa vad jag sagt och vi hjälps åt tillsammans. Denna variant trivs jag bäst med eftersom det är personligt och eleverna kan fråga mer, de vågar. Lite tidskrävande om man har många parallella klasser, men det är det värt! (vi har 3-4)
Vi har haft diskussioner om att vi inte ska konkurrera med varandra, vilken "marknadsföring" är tillåten? Har inget bra svar men kunskapssynen och människosynen skiljer sig mycket mellan oss språklärare på vår skola så jag vill gärna vara personlig och visa hur undervisningen kan se ut hos mig. MVH Victoria

Vi började med språk i 6:an några år men har nu återgått till att börja i 7:an igen. En orsak var att vi hade så dålig introduktion, eleverna var tvungna att välja utan att egentligen ha fått känna på språket. I 6an kör vi nu introduktion till alla språken, en gång per vecka, ca 10 veckor. Vi använder (mest) pärmarna från Bonniers ("Prova på tyska/franska/spanska"). Det är vi lärare från högstadiet som åker runt till de olika skolorna och har undervisningen. Det fungerar ganska bra, tycker vi. Tidigare hade vi endast ett tillfälle när man fick "presentera" sitt språk, vi lät eleverna från 6an berätta och visa lite. Hälsn. Ewa Turesson

Vi är ute i sexorna på hösten tre veckor per språk för att locka elever men franskan går inte att göra attraktivt för mig. Sen spanskan introducerades på min skola så har franskan minskat och till hösten är det för få som valt franska så det blir nog ingen grupp. Det är jättetråkigt men det är som det är. Tyskan har alltid varit stor i Avesta kommun och spanskan anses lätt och är ju väldigt trendigt nu. Jag jobbar på Åvestadalskolan i Krylbo, Avesta kommun, på en skola med ca 450 elever. Hälsningar Karin Knutell

Vi på Hagaskolan i Umeå tar emot femmorna på den tid då vi annars tar emot sexorna, först samling i aulan med rektor som hälsar välkomna. Sen blir det ca 15 min i vardera språk för eleverna. Vi lärare går då runt till tre klasser och pratar med eleverna - de får ställa frågor och berätta vad de redan kan, testa uttal, osv. Nån OH, stencil, inget märkvärdigt. Jag har inte försökt göra nåt speciellt med franskan, vi har försökt göra ungefär samma sak i språken. Däremot har jag jobbat många timmar på att göra en fransk hemsida. Den är inte så himla kul, men den visar upp franskan lite extra eftersom de andra språklärarna inte har kommit så
långt ännu. ( http://www.hagaskolan-umea.se/franska ) Vi är annars väldigt nöjda med vårt upplägg av femmornas språkinfo. Jag jobbar på en ganska stor skola så en franskgrupp blir det alltid (peppar,
peppar!). Vi har ca 100 femmor som nu kommer på besök fast då försvinner ju några alltid till andra skolor. Anna-Karin Mårtensson

Jag har precis varit runt hos våra 3 femmor där jag jobbar. Vi har ett material som heter "Prova på Franska" Bonnier Utb. Både sp, ty o fr kör likadant för att inte någon ska göra det ena "roligare" än det andra. I år fick vi ingen franskagrupp hos oss, det var bara 5 elever som sökte och då menade vår rektor att det blir alltid avhopp. Men i år blir det en grupp! Kul!
Mvh Mona Lindqvist på Nästegårdsskolan i Kvänum (Vara Kommun på "Slätta")

Hej Marie!I vår 4-9 skola har vi "pröva på" under höstens 3 första veckor. Tre sexor och tre språk och vi har 2*40min./vecka...fast 2*60 hade varit bättre. Jag, som har franska, har alltså 6A v.1,6B v.2 osv. Efter 3 veckor väljer de det språk de helst vill fortsätta med. Franska, spanska eller tyska......HT2007 fick franskan flest elever! 28st vilket är tacksamt men jobbigt! Man kanske skall vara lagom trevlig : ).......Vi har tillsammans bestämt ung. vad de två lektionerna skall handla om. Hälsa,jag heter, jag bor i...,etc Mvh Eva Måwe i Luleå.

På vår skola har vi enats om att inte försöka göra reklam för ett särskilt språk - det viktiga är att eleverna får information om vad det innebär att läsa ett modernt språk och att vi peppar så många som möjligt att göra det och inte välja "sven". Vi vill inte heller att eleverna "väljer lärare", vilket vi tror kan vara en risk om man går ut och gör reklam. Alla är vi ju inte estradister, men man kan nog vara en god pedagog ändå.
Själv är jag nu ute och informerar alla femmor i vårt område för tredje året i rad. Jag har med mig några stenciler med vanliga fraser och ord, samma på alla tre språken spanska, tyska, franska. Jag går igenom var man använder språken och försöker svara på elevernas frågor om vilka språk som är "svårast", och det är här jag känner att jag kanske kan smyga in lite reklam för franskan - franskan är ju inte svår när man väl lärt sig vissa knep! Vi läser igenom stencilerna, de får färglägga flaggorna och de får prova på att läsa efter och känna på språket. Jag brukar uppmana dem att inte välja språk efter vad kompisar väljer och efter vad föräldrar har läst. Sedan jag har börjat med de här informationslektionerna har våra språkgrupper blivit mer stabila, vi har färre byten och framförallt färre som väljer "sven" från början, vilket innebär en förbättring för lärare och elever i dessa annars så svårhanterliga grupper. Men som sagt, inga franska sånger eller annat kul hos oss - det tar vi när de väl börjat med språket i 6:an!
Amicalement,, Agneta Combes, Hallägraskolan Halmstad

Inga kommentarer:

Speakerrating

En helg i oktober var jag på en releasefest för en ny digital plattform. Davis JP Phillips har under 7-8 år tittat på 5000 tal och gjort en ...